رسولُ اللّٰه (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلهِ وَ سَلَّمَ) هنگامی که شخصی وفات می یافت،وضو می گرفتند و پس از إتمام غسل جنازه بر آن نماز می خواندند.نماز جنازه آهسته خوانده می شود و 4 اَللّٰهُ اَکبَر دارد و تا آخر ایستاده خوانده می شود،یعنی بدون رکوع و سجده می باشد.در هنگام اَللّٰهُ اَکبَرها دست ها را بلند می نماییم.
[ أَعُوذُ بِاللّٰهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ مِنْ هَمْزِهِ وَنَفْخِهِ وَنَفْثِهِ ]
اَللّٰهُمَّ صَـلّ عَلَىٰ مُحَمَّـد و عَلَىٰ آلِ مُحَمَّـد
کَمَا صَلَّیتَ عَلَىٰ إبراهیم و عَلَىٰ آلِ إبراهیم،إنَّکَ حَمیدُ مَجید
اَللّٰهُمَّ بَارِکْ عَلَىٰ مُحَمَّـد و عَلَىٰ آلِ مُحَمَّـد
کَمَا بَارَکتَ عَلَىٰ إبراهیم و عَلَىٰ آلِ إبراهیم،إنَّکَ حَمیدُ مَجید
اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَاعْفُ عَنْهُ وَ عَافِهِ وَ أَکْرِمْ نُزُلَهُ وَ وَسِّعْ مُدْخَلَهُ
وَاغْسِلْهُ بِمَاءٍ وَثَلْجٍ وَبَرَدٍ وَ نَقِّهِ مِنَ الْخَطَایَا کَمَا یُنَقَّى الثَّوْبُ الْأَبْیَضُ مِنَ الدَّنَسِ
وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَیْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلًا خَیْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَ زَوْجًا خَیْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَ قِهِ فِتْنَةَ الْقَبْرِ وَعَذَابَ النَّارِ
خداوندا او را ببخش و بر او رحم نما و از او درگذر و ایمنش دار و او را عفو نما و آمدنش را گرامی دار و جایگاهش را فراخ گردان
و او را بشوی با آب و برف و تگرگ،و او را پاک نما از خطاها همان گونه که پاک می شود جامه ی سفید از ناپاکی ها
و بدو عطا نما خانه ای بهتر از خانه اش،اهل و اطرافیانی بهتر از اهلش و همسری بهتر از همسرش ومحفوظش دار از فتنه قبر وعذاب آتش
[ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ] خداوندا :مارا از اَجر (زحمات با)او محروم منما،و ما را بعد از او دچار فتنه مساز
[ اَلسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحْمَةُ اللّٰه ]
می توان دعاهای زیر را به جای دعای اصلی نیز در نماز مَیّت استفاده نمود.
[ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ
اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ]
(خداوندا همانا او بنده تو و فرزند بنده تو(پدرش) و فرزند بنده تو (مادرش) است
و شهادت می داد که غیر از تو هیچ الٰه ی بر حق نیست و اینکه محمد بنده تو و رسول تو می باشد و تو بدان آگاه تر هستی
خداوندا: اگر شخصی محسن(نیکوکاری) بود بر احسانش بیفزا و اگر شخصی ناآگاه(خطاکاری)بود از خطاهایش درگذر
خداوندا :مارا از اَجر (زحمات با) او محروم منما، و مارابعد از او دچار فتنه مساز)
اَ[ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ] [ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ] [ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ] [ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ]
در هنگام مراسم تعزیه (فاتحه خوانی) می توان خط دوم دعای بالا و یا دعای زیر رابرای مَیّت خواند.
اَ[ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ] [ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ] [ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ] [ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ]
[ اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِحَیِّنَا وَمَیِّتِنَا وَصَغِیرِنَا وَکَبِیرِنَا وَذَکَرِنَا وَأُنْثَانَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا
اَللّٰهُمَّ مَنْ أَحْیَیْتَهُ مِنَّا فَأَحْیِهِ عَلَى الْإِیمَانِ وَمَنْ تَوَفَّیْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى الْإِسْلَامِ
اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تُضِلَّنَا بَعْدَهُ ]
(خداوندا: مغفرت نما بر زنده یِ ما ومرده یِ ما و کوچک ما و بزرگ ما و مرد ما و زن ما و حاضر ما و غائب ما
خداوندا:هر که از ما را که زنده نگه می داری بر ایمان (داری)زنده بدار و هرکه را از ما می میرانی بر اسلام بمیران
خداوندا: مارا از اَجر (زحمات با)او محروم منما،و مارا بعد از او دچار گمراهی مساز)
اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِحَیِّنَا وَمَیِّتِنَا وَصَغِیرِنَا وَکَبِیرِنَا وَذَکَرِنَا وَأُنْثَانَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَااَللّٰهُمَّ مَنْ أَحْیَیْتَهُ مِنَّا فَأَحْیِهِ عَلَى الْإِیمَانِ وَمَنْ تَوَفَّیْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى الْإِسْلَامِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تُضِلَّنَا بَعْدَهُ اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِحَیِّنَا وَمَیِّتِنَا وَصَغِیرِنَا وَکَبِیرِنَا وَذَکَرِنَا وَأُنْثَانَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَااَللّٰهُمَّ مَنْ أَحْیَیْتَهُ مِنَّا فَأَحْیِهِ عَلَى الْإِیمَانِ وَمَنْ تَوَفَّیْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى الْإِسْلَامِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تُضِلَّنَا بَعْدَهُ اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِحَیِّنَا وَمَیِّتِنَا وَصَغِیرِنَا وَکَبِیرِنَا وَذَکَرِنَا وَأُنْثَانَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَااَللّٰهُمَّ مَنْ أَحْیَیْتَهُ مِنَّا فَأَحْیِهِ عَلَى الْإِیمَانِ وَمَنْ تَوَفَّیْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى الْإِسْلَامِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تُضِلَّنَا بَعْدَهُ اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِحَیِّنَا وَمَیِّتِنَا وَصَغِیرِنَا وَکَبِیرِنَا وَذَکَرِنَا وَأُنْثَانَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَااَللّٰهُمَّ مَنْ أَحْیَیْتَهُ مِنَّا فَأَحْیِهِ عَلَى الْإِیمَانِ وَمَنْ تَوَفَّیْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى الْإِسْلَامِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تُضِلَّنَا بَعْدَهُ اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِحَیِّنَا وَمَیِّتِنَا وَصَغِیرِنَا وَکَبِیرِنَا وَذَکَرِنَا وَأُنْثَانَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَااَللّٰهُمَّ مَنْ أَحْیَیْتَهُ مِنَّا فَأَحْیِهِ عَلَى الْإِیمَانِ وَمَنْ تَوَفَّیْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى الْإِسْلَامِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تُضِلَّنَا بَعْدَهُ
اگر مَیّت کودک باشد دعای[ اَللّٰهُمَّ اجْعَلْهُ لَنَا سَلَفًا وَفَرَطًا وَذُخْرا] را جدا و یا با دعای اصلی می خوانیم.
(خداوندا او را برای ما ذخیره (نیکی )و جبران کننده ثواب و پس انداز (خیر) قرار ده)
[ اَللّٰهُمَّ اجْعَلْهُ فَرَطًا لِأَبَوَیْهِ وَسَلَفًا وَذُخْرًا وَعِظَةً وَاعْتِبَارًا وَشَفِیعًا ، وَثَقِّلْ بِهِ مَوَازِینَهُمَا،وَأَفْرِغْ الصَّبْرَ عَلَى قُلُوبِهِمَا ]
(خداوندا: او را قرار ده برای والدینش جبران کننده ثواب و ذخیره و پس انداز خیر و پند و عبرت و شفیع
و سنگین کننده ترازوی اعمال ، و صبری نیکو بر قلب هایشان قرار ده )
[ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ] [ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ] [ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ] [ اَللّٰهُمَّ إِنَّهُ عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أَمَتِکَ کَانَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اَللّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحْسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ اَللّٰهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ ]
در صورتی که مَیّت زن باشد جملات کمی تغییر می یابند.
[ اِغْفِرْ لَها ،وَارْحَمْها ،وَاعْفُ عَنْهُا ،عَافِها،نُزُلَهُا،مُدْخَلَها،وَاغْسِلْها،نَقِّها،أَبْدِلْها، دَارِها ، قِها ]
بعد از تمام شدن غُسل مَیّت، برای خواندن نماز ، مَیّت را جلوی خود قرار می دهیم،سپس با کمی
فاصله از مَیّت رو به قبله می ایستیم.(در صورت امکان مَیّت را بر سمت راست قرار می دهیم).
در هنگام نماز اگر مَیّت مرد باشد در کنار سر و شانه اش می ایستیم و اگر زن باشد در میانه بدن می ایستیم.
در صورتی که نماز جِنازه به صورت جماعت باشد بهتر است إمام ،نماز گزاران را در سه صف منظم نماید. می توان به صورت انفرادی نیز بر مَیّت نماز خواند.